Innovation

bibrostraede-turister

Mangel på penge blev virksomhedens styrke

 

Virksomheden startede i Nakskov i 1980´erne i en periode med alvorlige virksomhedslukninger, hvor der var interesse for at realisere nytænkende projekter der kunne bidrage til at sætte en ny dagsorden. Det var en tid præget af mangel på penge. Derfor udviklede virksomheden tidligt kompetencer til at arbejde i helheder på tværs af fagskel – med særlig fokus på alternative finansieringsløsninger.

Sammentænkning af forsyningsarbejder, cykelfremme, bymiljø og finansiering.

 

Når man graver gader op i forbindelse med forsyningsarbejder er der oplagte muligheder for at modernisere vejanlæg. Det har vi fået mulighed for at eksperimentere med i flere sammenhænge, hvor udgangspunktet var et nedslidt vejanlæg med dårligt vejmiljø, utryghed og nogen gange også en problematisk trafiksikkerhed. Forsyningsarbejderne har været en kærkommen lejlighed til at udarbejde en plan for det nye vejmiljø, hvor forsyningsområdet er en del af finansieringen.

bruckersvej-vis-copy
skaermbillede-2016-03-13-kl-21-23-01-version-2

På tværs af Langelandsbælt på 22 minutter

 

Virksomheden har arbejdet med rute 9 – forbindelserne på tværs af Lolland, Langeland og Fyn – siden 2009. I 2014 udarbejdede vi et forslag til en ny færgehavn i Tårs, der skal bringe sejltiden på tværs af Langelandsbælt ned til 22 minutter. Den tekniske løsning er den nye færgehavn, der placeres på det smalleste sted af Langelandsbælt, hvorved sejlruten afkortes med 6 kilometer. Samtidig fjernes sejladsen igennem den gravede rende indtil Tårs, hvor det idag er svært at få hastighederne op på færgerne. Effekten af projektet er en stigning i trafikken, som vi fjerne behovet for statssubstituering af ruten, som er aftalt i Storebæltsforliget. Det årlige tilskud er iøjeblikket 41 mio årligt. Derved er projektet finansieret.